מה חשוב לדעת על חשבונית פיקטיבית

תוכן עניינים

החוק בישראל קובע כי בעסקאות בהן ישנה תנועה כספית תופק חשבונית מס עבור כל סכום. אין עסקאות הפטורות מהפקת המסמך וגם כאשר מדובר על עסקאות בהן מוחלפים רק מוצרים יש צורך להפיק חשבונית מתאימה לכך. החשבונית הפיקטיבית משמשת לצורך רשומות בלבד, כאשר לא בוצעה העברת כספים או מוצרים מצד לצד. 

מהי חשבונית פיקטיבית? 

החשבונית הפיקטיבית משמשת כמצג שווא לעסקאות שלא באמת התרחשו. הן נועדו להציג בפני רשות המיסים הוצאה המוכרת במס וזאת במטרה לבצע הפחתה בעבור תשלום המס להכנסות. כאשר אנו מדברים על חשבונית פיקטיבית אנו מדברים על חשבונית למראית עין בלבד, היא מבוצעת בין שני אנשים או עסקים שתיאמו זאת ביניהם או לא, ומדובר על עבירה פלילית. 

מתי נעשה שימוש בחשבונית פיקטיבית? 

בדרך כלל חשבונית פיקטיבית תינתן בשני מצבים: כאשר החשבונית ניתנת בתור חברת קש או כאשר שני אנשים או עסקים החליטו ביניהם לחבור כדי להוציא את החשבונית, למרות שכלל לא התבצעה ביניהם העברת כספים. 

במקרה הראשון, בו עושים שימוש בחברת קש, נעשה שימוש בשם פיקטיבי לחלוטין, של חברה שעל הנייר קיימת אך בפועל היא אינה מספקת את השירותים. אותה חברה שלא קיימת מספקת חשבונית עבור עסקה שלכאורה התקיימה תוך הגשת המסמכים עבור העסקה לצורך קיזוז ההוצאות במשרדי רשות המיסים. 

במקרה השני, שני עסקים או שני אנשים חוברים יחד כדי להוציא חשבונית פיקטיבית. במצב כזה אחד העסקים יוציא חשבונית פיקטיבית והעסק השני יגיש את החשבונית לרשות המיסים. מה המטרה של כל זה? העסק שהפיק את החשבונית יכול להיות רשום במדינה אחרת, כך שהוא לא חייב במס בישראל, או שהוא כלל אינו רשום ומדובר על עסק פיקטיבי לחלוטין, מאידך הוא יכול לקבל בחזרה הוצאות על אותן חשבוניות פיקטיביות ואלה מתורגמות כמובן לכסף. 

מדוע יש להימנע מחשבוניות פיקטיביות? 

הוצאת חשבונית פיקטיבית היא עבירה כלכלית חמורה וכל מי שלוקח צד בנושא הוא חלק מהעבירה שהתרחשה והוא עלול לעמוד לדין. כדאי לדעת שבדרך כלל עבירות בתחום הכלכלי נבחנות בתחילה בחקירה שאינה גלויה לשם איסוף ראיות, לאחר מכן עוברים לחקירה גלויה, בשלב זה בדרך כלל כבר יש לרשות המיסים ולזרועות החוק מספיק הוכחות כדי להעמיד לדין את מי שקשור בפרשה. אדם או עסק שלא רוצים להיות מעורבים בפלילים בשום אופן לא צריכים להתערבב בסוג כזה של עסקאות, גם כאשר מדובר על חברים קרובים, עסקים של בני משפחה ובעתות מצוקה כלכלית. ישנם פתרונות כלכליים רבים אחרים בהם ניתן להיעזר במקום לעבור על החוק. 

האם רשות המיסים בודקת חשבוניות פיקטיביות? 

רשות המיסים משקיעה משאבים רבים באיתור פעילות כלכלית פסולה והיא ערה לגמרי לעובדה שעסקים ואנשים פרטיים עושים שימוש בחשבוניות פיקטיביות. הבנק מדווח על העברות כספים שמעלות חשד, המערכות הטכנולוגיות של רשות המיסים יודעות לאתר תנועות שנראות חשודות וגם פקידי אותם משרדים מיומנים במציאת עסקים שפועלים באופן זה. 

כאשר עולה חשד כל שהוא שישנן תנועות מחשידות בעסק או אצל אדם פרטי, רשות המיסים חוקרת את הנושא לעומק בכליה השונים ואם לרגע מישהו חשב שהרשות לא משקיעה זמן ומשאבים מספיקים בתחומים מסוימים, הרי שבתחום המרמה היא משקיעה משאבים רבים ועל כן העצה הטובה ביותר הנה להימנע מכך לחלוטין.

אל תעצרו כאן
יש עוד מה לגלות
Web Promotion Success
מדדים להצלחה בעולם הקידום של אתרי אינטרנט

אחד הכלים החשובים ביותר בתפקיד הקידום של אתרים הוא האנליטיקה. זה הכלי שבעזרתו אנו יכולים למדוד את התנועה לאתר, מקורותיה, התנהגות המשתמשים ועוד. בעזרת האנליטיקה אנחנו יכולים לראות איזה מקורות מביאים לנו את התנועה המתאימה ביותר, ואיך להגביר את התנועה ממקורות אלו.