איך מתגרשים מנישואים אזרחיים

נקדים לומר כי מדובר על נושא רחב בעל הרבה ענפים המתייחסים כמעט לכל סיטואציה אפשרית החל מבני זוג בעלי אותה דת, בני זוג בעלי דת שונה, בני זוג השייכים לעדות מוכרות בישראל לדוגמא דרוזים, נוצרים ומוסלמים, כהן וגרושה, ממזרים וכלה בבני זוג חד מיניים.

במאמר זה ננסה לסקור בקצרה את האפשרויות הבולטות, אולם בסקירת האפשרויות של איך להתגרש נכון, אין מנוס מלהיעזר בעו"ד מקצועי ומיומן שיבחן את הנסיבות הספציפיות על מנת להגיע לתוצאה המיוחלת.

המצב בישראל

בישראל, כידוע, כל מה שקשור להליכי נישואין וגירושין הם תחת סמכותו הבלעדית של בית הדין הרבני ולכן תביעת גירושין של יהודים בישראל שהם אזרחי המדינה ותושביה שנישאו בנישואים אזרחיים בחו"ל, חייבת להיות מוגשת לבית הדין הרבני.

"אם לא די בהליך הגירושין כשלעצמו, שעמוס בקשיים ורגשות, זוגות שחשבו שהצליחו להתחמק מעול הרבנות כשנישאו, יופתעו לגלות כי הם לא יוכלו להתגרש בלי התערבותה" אומר בצדק עו"ד יעקב בלס מומחה לדיני משפחה וגירושין.

מובן שמצבים שונים מחייבים הליכים שונים – לדוגמא: (רשימה חלקית)

  • בני זוג חד מיניים צריכים להפנות את תביעת הגירושין לבית המשפט לענייני משפחה.
  • בני זוג דרוזים, נוצרים ומוסלמים המעוניינים להתגרש ולפתוח בהליכים, צריכים להגיש את תביעתם זו לבית הדין הדתי אליה הם משתייכים.

העניין בנישואים אזרחיים הוא שמחד המדינה באמצעות הרבנות לא מכירה בהם ומאידך גם אינה יכולה להתעלם מהם לחלוטין ורואה בזוגות אלו ספק נישואים.  המשמעות היא שבמידה ובני הזוג ירצו להתגרש, הם עדיין ייאלצו להיכנס בשערי הרבנות ולעבור הליך שנקרא "גט לחומרא" שהוא למעשה הליך רגיל של מתן גט, אך הוא ניתן על דרך ההחמרה ונועד כדי להסיר ספק בקשר לנישואין.

הנסיבות המחייבות מתן גט לחומרא:

  1. יהדות שמוטלת בספק של אחד מבני הזוג (לעומת בן/ת זוג שאינם יהודיים בוודאות שיצטרכו לעבור הליך אחר של התרת הנישואין)
  2. בני זוג שנישאו בנישואים אזרחיים – הסיבה לכך שנישואים אלו, על אף שלא בוצעו דרך ההלכה, עדיין מראים על כוונה לשיתוף ורואים בהם קידושין.
  3. ממזרות – אישה נשואה שהביאה ילד לעולם מגבר שאינו בעלה, מוגדר ממזר ויש לכך השלכות לגביי יכולתו/ה של הילד להינשא כדת משה וישראל בעתיד אם יהיה מעוניין בכך. גט לחומרא יינתן על מנת למנוע מצב זה.

 

איך להתגרש נכון

האמת היא שבמידה ובני הזוג לא התחתנו דרך הרבנות ואין להם שום כוונה עתידית להתחתן דרך הרבנות, אין להם כל סיבה וכל צורך להתגרש דרך הרבנות. אפשרות נוספת היא להתגרש במדינה בה התחתנו אך אליה וקוץ בה – לא כל מדינה בה בוצע הליך גירושין תהיה מוכרת במדינת ישראל. חשוב להתייעץ עם גורם מוסמך על מנת לדעת איזו מדינה תהיה מוכרת לצורך הליך זה וכיצד הוא מתבצע.

לסיכום, יש שיגידו שהצרה הגדולה היא בכלל לא הרבנות ובכלל לא איך להתגרש "נכון", אלא העניין האמיתי אלו הם המחלוקות שסובבות את הפרידה לדוגמת ההסדרים סביב הילדים והרכוש, אחרים יטענו כי זהו עניין עקרוני והעובדה כי בני הזוג בחרו מראש שלא להתחתן דרך הרבנות וכעת מחויבים לעבור דרכה בעת פרידה היא לא פחות מאשר כפייה דתית.  נראה כי המחלוקות בעניין לא ייעלמו כל עוד לא תופרד הדת מהמדינה אולם שיקולים רבים לעניין זה לכאן ולכאן וקצרה היריעה מלדון בהם כעת, עם זאת, נדמה כי הגיע הזמן שבישראל של היום יתאפשר לכל זוג באשר הוא להתחתן ולהתגרש עפ"י השקפת עולמו.

 

 

 

 

אל תעצרו כאן

יש עוד מה לגלות

עורך דין נפגעי עבירה

עורכי דין נפגעי עבירה מתמחים בייצוג אנשים שנפלו קורבנות לפשעים. הם יכולים לעזור לך לנווט במערכת המשפט, להבין את זכויותיך ולחפש צדק על הנזק שנגרם לך.